Spel Uitgelicht: Sleeping Gods

Lijkt het je leuk eens een verhalend bordspel te doen met een open wereld waarin je ‘oneindig’ kan verkennen? Dan is Sleeping Gods misschien wel wat voor jou. Dit coöperatief verhalende campagne spel wordt omschreven als een verhaal dat boven op een bordspel zit. Hebben jullie het in je om een avontuur vol uitdagingen en tegenslagen te overleven terwijl je een zoektocht ondervindt, de meest bijzondere personages ontmoet en monsters moet verslaan, dan wacht deze thematische verkenning op je.

WAT IS HET?

Sleeping Gods is een coöperatief avontuurlijk bordspel ontworpen door Ryan Laukat en oorspronkelijk uitgegeven door Red Raven Games. Het spel wordt in het Nederlands uitgegeven door Keep Exploring Games.
Het is een verhalend expertspel wat gespeeld kan worden door 1-4 spelers vanaf 13 jaar.  In het spel ga je door het spelen van een campagne van meerdere uren op een epische reis door een mysterieuze wereld die zich afspeelt in de jaren 20. In het spel kruip je in de huid van kapitein Sofi Odessa en haar bemanning van buitenbeentjes die met hun schip de Manticore vast zijn komen te zitten in een vreemde nieuwe wereld genaamd de Zwervende Zee. Aan het begin van je reis krijg je te horen dat de enige manier om terug naar huis te kunnen het vinden van 7 totems is om daarmee de goden te wekken. Het doel van het spel is dan ook om binnen de beperkte tijd die je hebt 7 van deze totems verspreid over deze wereld te vinden.
Sleeping Gods is een atlas-spel. Dit betekent dat de wereld bestaat uit meerdere kaarten die zich in een spiraalgebonden boek bevindt. Hierdoor beslaat elke bladzijde van het boek een andere kaart . Aan de zijkant van elke kaart staat naar welke bladzijde je moet gaan zodra je in die richting van de kaart afvaart. Op deze manier kom je elke keer weer in een nieuw gebied. In principe ben je vrij te reizen zoals je wilt maar om binnen de beperkte tijd de totems te kunnen vinden zal je vooral de missies en adviezen volgen die je gedurende het spel krijgt. 
Een volledige campagne beslaat meerdere uren maar elke speelsessie duurt zo lang als je zelf wilt. Zodra je genoeg gespeeld hebt, markeer je de voortgang in een logboek, waardoor je een volgende keer weer verder kan gaan waar je gebleven bent. Zodra een campagne is voltooid kan je daarnaast ook gemakkelijk meerdere nieuwe campagnes spelen aangezien de wereld zeer uitgebreid is. Elke nieuwe locatie brengt wilde avonturen, verborgen schatten en levendige karakters met zich mee maar ook gevaar met zich meebrengen in de vorm van vijanden die je moet zien te verslaan.

HOE SPEEL JE HET?

Een campagne van Sleeping Gods bestaat uit drie rondes met elk achttien gebeurtenissen.
De actieve speler neemt steeds de rol aan van kapitein Sofi Odessa en de spelers verdelen de overige acht bemanningsleden onder elkaar. Elk bemanningslid heeft een unieke combinatie van vaardigheden en competenties.
Een beurt bestaat uit de volgende stappen:
1. Kies een scheepsactie – Er zijn zes potentiële actieplaatsen beschikbaar, variërend van de brug tot de ziekenboeg. Op deze locaties krijgen de spelers een aantal gezagfiches en een bonus, zoals het herstellen van de gezondheid van een bemanningslid of het zoeken naar voedsel en andere beloningen. Ook krijg je bij deze locaties meestal een nieuwe vaardigheidskaart.
2. Trek de bovenste kaart van de gebeurteniskaartenstapel – Elke ronde bevat achttien gebeurteniskaarten die in moeilijkheidsgraad toenemen. De huidige speler moet de bovenste gebeurteniskaart oplossen voordat hij verdergaat.
3. Kies twee hoofdacties – De spelers kunnen kiezen tussen de volgende vier opties:
a. Reizen – Probeer met het schip naar nieuwe locaties te reizen. Reizen kan gehinderd worden door gebeurteniskaarten en fysieke obstakels op de kaart, zoals stormen en hoever je kan reizen wordt bepaald door het trekken van een vaardigheidskaart van de gesloten stapel.
b. Verkennen – Kies ervoor om een genummerde locatie in de huidige regio van het schip te verkennen.
c. Bezoek een markt – Bij een markt kunnen spelers kaarten trekken en voorwerpen en wapens kopen die hen kunnen helpen gedurende de reis.
d. Haven – In de buurt van een haven kunnen spelers hun schip repareren, hun bemanning genezen en ervaringspunten (XP) uitgeven om de vaardigheden van je bemanning te verbeteren.
Nadat je twee hoofdacties hebt gekozen is de andere speler aan de beurt.
De gezagfiches die je krijgt door de scheepsacties kan je gebruiken om acties van bemanningsleden, marktkaarten en avonturenkaarten te activeren maar ook om bemanningsleden uit te rusten met competenties en om andere spelers tijdens hun beurt te helpen door een van jouw bemanningsleden in te zetten.
Verkennen is gedurende het spel de actie die het meeste gekozen zal worden. Sleeping Gods laat de spelers locaties verkennen via een verhalenboek. Dit boek bevat alle avonturen die je tijdens elke campagne kunt tegenkomen. Kies de locatie om te verkennen en open het verhalenboek bij de aangegeven paragraaf. Tijdens het verhaal zullen de spelers uitdagingen aangaan, monsters verslaan, stuiten op andere mogelijk gevaren én schatten zoals totems en andere voorwerpen vinden. De verhaallijn biedt vaak meerdere opties waar je uit kan kiezen. Bij elke uitdaging moeten de spelers bepalen welke bemanningsleden gebruikt worden voor deze test. Deze bemanningsleden raken hierdoor vermoeid, wat aangegeven wordt door een vermoeidheidsfiche op het bemanningslid te leggen. Elk bemanningslid kan maximaal 2 vermoeidheidsfiches krijgen. Vervolgens wordt de bovenste kaart van de vaardigheidskaartenstapel getrokken. Het nummer op deze kaart wordt vervolgens opgeteld bij het aantal vaardigheidspictogrammen van de bemanningsleden die vooraf gekozen zijn. Dit getal dient gelijk of hoger te zijn dan het doelgetal van de uitdaging. Een uitdaging falen kan leiden tot nadelige gevolgen zoals het vergiftigd raken, verliezen van gezondheid of verkrijgen van schade aan het schip maar soms valt het mee. Vaak wordt je bij falen ook naar een ander deel van het verhaal gestuurd dan wanneer je succes zou hebben.
Naast uitdagingen kom je bij het verkennen soms ook in aanraking met een of meerdere vijanden. Vijanden worden voorgesteld door kaarten, elk met een 3×3 raster met verschillende mogelijke combinaties van harten, statussymbolen en lege ruimtes. Wanneer je de opdracht krijgt om de wapens op te nemen voor een knokpartij, trek je de specifiek genummerde vijandelijke kaarten van de stapel en leg je ze willekeurig naast elkaar. 
De spelers krijgen vier gevechtsacties per ronde, waarbij ze om de beurt een van hun bemanningsleden activeren, terwijl de kapitein voor iedereen beschikbaar is. Wanneer een bemanningslid geactiveerd wordt voert het een aanval uit met het wapen dat ter beschikking is. Om de vijand te raken moet de precisie van het wapen, samen met het getal van een kaart van de vaardigheidskaartenstapel, minstens gelijk zijn aan de verdediging van de gekozen vijand. Als dat lukt deel je schade uit, afhankelijk van hoe sterk dat wapen is. Dit wordt weergegeven door een aantal schadefiches in een rechte lijn neer te leggen op specifiek vakjes van de kaart. Als alle harten van de vijand bedekt zijn is de vijand dood.
Na elke aanval zullen de vijanden terugslaan en schade toebrengen gelijk aan hun aanvalskracht. (plus eventuele extra bonussen op hun raster) Het aanvallende bemanningslid moet dan zelf schade incasseren, minus eventuele verdedigingen van hun wapen, voorwerpen of bonussen. Aan het eind van een ronde zullen alle vijanden opnieuw een aanval uitvoeren maar nu op alle bemanningsleden samen waarbij soms een negatieve status of boost plaatsvindt die alleen aan het eind van de ronde geactiveerd wordt. Vervolgens begint er een nieuwe ronde en dit turn-based gevecht gaat door tot alle vijanden dood zijn of tot alle bemanningsleden dood zijn.
Doodgaan in Sleeping Gods betekent gelukkig niet gelijk het einde van de campagne. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je de campagne speelt kan dit betekenen dat je zwaargewond bij de dichtbijzijnde haven aankomt en daar weer op krachten komt. Echter moet je elke keer als je dood gaat wel 6 gebeurteniskaarten afleggen, wat maakt dat de campagne sneller ten einde is.
De campagne eindigt zodra er 3 rondes van elk 18 gebeurteniskaarten zijn geweest. Het verhalenboek leidt je nu door het eindverhaal heen. In totaal zijn er 13 verschillende manieren waarop de campagne kan eindigen maar natuurlijk probeer je voor een van de eindes te gaan waarbij je minimaal 7 totems nodig hebt.

WELKE UITBREIDINGEN ZIJN ERVAN?

De eerste grote uitbreiding van Sleeping Gods is Tides of Ruin. Deze uitbreiding breid het spel uit met een nieuwe atlas, een nieuw verhalenboek en meerdere nieuwe avonturenkaarten, missies en vijanden. Deze uitbreiding maakt dat de wereld van Sleeping Gods nog groter wordt en er zijn dan ook talloze nieuwe plekken te ontdekken met nieuwe verhaallijnen, nieuwe vijanden en nieuwe schatten.
De tweede uitbreiding van Sleeping Gods is Dungeons. Dit is een wat kleinere uitbreiding die zes kerkers bevat op losse kaarten. Deze kerkers bevatten nieuwe verhalen om te ontdekken met gevaarlijke vijanden, uitdagingen, puzzels en talloze schatten (waaronder ook totems).

WAT VINDT IK ERVAN?

Ik ben zelf erg enthousiast over Sleeping Gods en heb intussen ook al alle uitbreidingen. Het spel heeft erg mooi speelmateriaal en de vrolijke kleuren spraken mij gelijk aan. Ook het feit dat je niet op een bord speelt maar op verschillende kaarten die zich in een boek bevinden vind ik erg leuk gedaan en daarnaast heb je nog een enorm boekwerk in spiraalvorm vol met zeer interessante verhalen. Jij bent ook degene die uiteindelijk bepaalt hoe het verhaal wordt vormgegeven door de keuzes die je maakt. Elk eiland op de kaart brengt weer zijn eigen ontmoetingen, opdrachten en geheimen. In principe is het doel van het spel het vinden van zoveel mogelijk totems maar het is door de intrigerende verhalen met een enorm goede samenhang net zo lonend om je te vermaken met de verschillende verhalen.
Zoals ook al eerder vermeld is Sleeping Gods een enorm uitgebreid spel wat door zijn vele verhalen, keuzemogelijkheden, 36 totems en 13 verschillende eindes een zeer hoge herspeelbaarheid heeft. En dan hebben we het hier nog maar alleen over het basisspel. Ik vind het ook erg fijn dat je in dit spel volledig zelf kan bepalen hoe lang je speelt. Je kan in feite na elke beurt besluiten om de campagne te pauzeren en een andere keer weer verder te gaan. Ook leuk is dat je tijdens elke campagne weer dingen vrijspeelt en je je aantekeningen van je vorige campagnes kan gebruiken in een nieuwe, waardoor je elke campagne je weer kan richten op een ander deel van de kaart of bijvoorbeeld op het vinden van
Ik heb nu twee keer een campagne gespeeld waarbij de eerste keer alleen en de tweede keer met z’n tweeën. Solo is het spel al erg leuk om te doen (je beheerst dan gewoon alle bemanningsleden) en je kan hierbij volledig bepalen wanneer jij zin hebt om een tijdje te spelen, maar leuke van met iemand samen spelen is dat je ook echt gaat overleggen over hoe je het beste de uitdagingen aanpakt. Ook met meer dan twee spelers kan dit aspect erg leuk zijn, maar het nadeel is dat je dan wat langer op je beurt moet wachten. Ook kan de ene beurt veel langer duren dan de andere beurt, wat frustrerend kan zijn. Ik denk daarom dat ik het niet snel met meer dan 2 spelers zou doen maar als je het niet erg vindt om te wachten op je beurt en je ook kan genieten van de verhalen die door anderen worden voorgelezen is natuurlijk 3 of 4 spelers ook een optie. Of je het nu alleen of met meer spelers doet, de duur van het spel is uiteindelijk hetzelfde. Elke beurt kost tenslotte een gebeurteniskaart.
Los van de goede verhaallijnen heeft sleeping Gods een bijzonder gevechtsmechanisme wat maakt dat je echt moet puzzelen om de vijand te verslaan. Hoe verder je reist hoe moeilijker de gevechten worden en dit maakt dat je daarnaast ook echt gemotiveerd wordt om te werken aan betere upgrades voor je bemanning. Enige nadeel is dat je middelen nodig hebt om te genezen en beter te worden maar dat je tegelijkertijd deze middelen met name krijgt tijdens de gevechten. Hierdoor kan je op een gegeven moment vastlopen maar dit is op te lossen door in het begin niet te ver te willen reizen.
Frustrerend aspect van het spel vind ik de reset die plaatsvindt na elke voltooide ronde. Elke keer dat een stapel gebeurteniskaarten op is vindt er een reset plaats waarbij alle vaardigheidskaarten van de bemanningsleden worden weggedaan. De level kaarten en wapens mag je hierbij wel laten liggen. Op zich snap ik dat dit nodig is omdat je in een volgende ronde weer begint met de makkelijke gebeurteniskaarten maar het is wel frustrerend dat je eerst bezig bent met opbouwen en steeds sterker maken van je bemanning maar dat je in een volgende ronde weer zonder uitgeruste vaardigheden begint.

Laat een reactie achter

Winkelwagen
De waardering van www.meeplesbordspellen.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 357 reviews.
nl_NL