SPEL UITGELICHT: EARTH

Het bordspel Earth is in het voorjaar in het Engels uitgekomen en was al snel uitverkocht. Het wordt gezien als een must have voor alle fans van Wingspan en Ark Nova. Vanaf het najaar is het spel weer in het Engels verkrijgbaar en is het ook in het Nederlands te koop en daarom is het tijd om dit spel eens onder de loep te nemen. Wat maakt dit spel zo bijzonder?

Wat is het?

Earth is een spel voor 1 tot 5 spelers met relatief simpele regels (je hebt maar 4 acties om uit te kiezen) maar talloze strategische mogelijkheden. Je kan het spel spelen zoals het hoort met verschillende doelen, maar je kan er ook voor kiezen om een vereenvoudigde versie van het spel te spelen.

Earth is een tableau builder waarin elke speler aan de slag gaat om een zo goed mogelijk zelfvoorzienend ecosysteem te bouwen door kaarten uit je hand aan je eigen eiland toe te voegen. Zodra iemand het tableau van 4 x 4 kaarten heeft volgebouwd wordt de ronde afgemaakt en eindigt het spel.

Hoe speel je het?

Het spel heeft een gezamenlijk spelersbord waarop 4 doelen staan die je probeert zo snel mogelijk te halen, want degene die het doel als eerste haalt krijgt hier de meeste punten voor. Daarnaast liggen er op dit spelersbord nog 2 eilandkaarten waarop einddoelen staan waarvoor je nog extra punten krijgt aan het eind van het spel.

Ook heeft elke speler zijn eigen spelersbordje waarop je persoonlijke eiland, ecosysteem en klimaatkaart liggen. Het persoonlijke eiland is je eigen doel wat je probeert te halen aan het einde van het spel, daarnaast bepalen deze kaarten ook waar je mee start en welke speciale bonussen je hebt gedurende het spel.

Tijdens je beurt heb je vier verschillende acties waar je uit kan kiezen:

  • Planten – Je mag 2 kaarten in je tableau plaatsen door de kosten te betalen door aarde uit je persoonlijke voorraad af te leggen. Trek vervolgens 4 kaarten, leg 3 af en houd 1 op handen. Activeer vervolgens alle groene eigenschappen op je kaarten in je ecosysteem.
  • Composteren – Je mag 5 aarde uit de voorraad pakken en op je spelersbordje leggen. Pak vervolgens 2 kaarten van de trekstapel en plaats deze op je compost-stapel. Activeer vervolgens alle rode en meerkleurige eigenschappen in je ecosysteem.
  • Bewateren – Je mag 6 stekjes vanuit de voorraad op lege stekje-plaatsen in je tableau plaatsen. Daarnaast mag je ook nog 2 aarde uit de voorraad pakken en op je spelersbordje leggen. Activeer vervolgens alle blauwe en meerkleurige eigenschappen in je ecosysteem.
  • Groeien – Je mag 4 kaarten van de trekstapel pakken en op handen nemen. Daarna mag je 2 groeischijven pakken en op beschikbare groeiplaatsen in je tableau plaatsen. Activeer vervolgens alle gele en meerkleurige eigenschappen in je ecosysteem.

Elke keer als jij een acties gekozen hebt mogen je tegenstanders deze actie ook uitvoeren maar dan alleen de zwakkere versie van deze actie die op je spelerstableau onder elke actie vermeldt staan. Ook mogen zij alle gekleurde eigenschappen in hun eigen ecosysteem activeren.

Ook mag een ieder (dus ook als je niet aan de beurt bent) event kaarten uit zijn of haar hand spelen. Deze kaarten geven je iets wat je gelijk mag doen, maar zijn vaak wel strafpunten aan het einde van het spel.

Zodra iemand het tableau heeft volgebouwd met 20 kaarten krijgt deze persoon 7 extra punten. De ronde wordt nu afgemaakt en vervolgens worden de punten geteld. Je krijgt nu punten voor alle doelen die gehaald zijn, de kaarten die in je tableau liggen en je gespeelde event kaarten maar ook voor de kaarten in je compost stapel, de stekjes die geplaatst zijn en voor het plaatsen van groeischijven. Degene met de meeste punten is de winnaar.

Wat vind ik ervan?

Ik ben zelf erg enthousiast over Earth. Allereerst is Earth een erg mooi vormgeven spel. De in totaal 358 kaarten zijn allemaal uniek en bevatten foto’s van de flora en fauna op aarde. Leuk is ook dat elke kaart onderaan extra informatie geeft over wat er op de foto te zien is. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij Wingspan terug. Door deze grote verscheidenheid aan kaarten is ook geen enkel spel van Earth hetzelfde.

Wat ook erg mooi is aan Earth is dat het heel vlot speelt. Je hoeft eigenlijk nooit op je beurt te wachten doordat als een ander aan de beurt is jij gelijktijdig de zwakkere actie mag uitvoeren. Wat ik ook echt leuk vindt is dat daarnaast iedereen ook alle gekleurde eigenschappen in zijn of haar eiland mag activeren. Hierdoor krijg je een echt motortje. Je bent daardoor niet alleen maar bezig met kaarten spelen die een hoge score geven maar kijkt ook echt naar wat zijn de beste eigenschappen om in mijn eiland te plaatsen. Ook wil je eigenlijk zo snel mogelijk verschillende gekleurde eigenschappen hebben zodat je maximaal profijt hebt van elke actie.

De regels van Earth zijn vrij simpel want je hebt eigenlijk maar 4 acties om uit te kiezen, maar toch zit er nog behoorlijk wat diepgang in het spel. Er zijn behoorlijk wat doelen om rekening mee te houden. Dit kan voor nieuwe spelers nogal overweldigend zijn maar gelukkig is hier over nagedacht door de optie tot een vereenvoudigde versie van het spel. Ook zijn de vele symbolen die in het spel zitten goed uitgewerkt op je spelersbordje.

Wat ik wel merk is dat ook al is het een race om zo snel mogelijk bepaalde doelen te halen, de interactie toch nog wel wat tegenvalt. Je bent vooral solo bezig met je eigen puzzel en het feit dat iedereen gelijktijdig acties doet maakt dat je je ook lang niet altijd bewust bent van wat de ander doet. Ik stoor mij hier niet aan, maar kan mij voorstellen dat dit voor sommige mensen maakt dat het toch niet hun spel is.

Wil jij het spel Earth toevoegen aan jouw bordspellenkast? Klik dan hier om het spel te bestellen!

Laat een reactie achter

Winkelwagen
De waardering van www.meeplesbordspellen.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 327 reviews.