Bordspellen kopen op Kickstarter

Al jaren ben ik erg fan van Kickstarter voor de aanschaf van nieuwe bordspellen. Niet alleen dat je de eerste bent maar ook vooral vanwege de hoeveelheid content die je er extra bij krijgt. Natuurlijk vind ik het idee ook leuk dat je iemand helpt met zijn project. Hoewel tegenwoordig een hoop bestaande bedrijven het ook gewoon gebruiken als verkoopkanaal voor duurdere nieuwe spellen. In deze blog leg ik uit wat Kickstarter is, waar je op moet letten en wat je er nou juist wel en niet moet kopen. Daarnaast zal ik een aantal termen uitleggen die je in de communicatie over Kickstarter en op de website regelmatig terug zal zien komen.
 

Wat is Kickstarter?

Kickstarter is bekend als crowdfunding platform. Het is één van de bekendste en grootste ter wereld die zich richt op het op de markt brengen van een product of dienst. Door je project op Kickstarter te zetten kunnen mensen over de hele wereld je product kopen voordat je het gemaakt hebt. Het is dus een belangrijke vorm van financiering voor ondernemers. Daarnaast is het ook een belangrijk deel van het marktonderzoek. Op Kickstarter peil je direct je geïnteresseerden, voor dus de early-adopters. Veel projecten hebben ook een geïnteresseerd optie waar je dus kunt aanhaken en afwachten. Uiteindelijk is het belangrijkste dat Kickstarter er voor zorgt dat jij makkelijk een bedrijf kan helpen door alvast hun fantastische product nu te kopen. Dat geld niet alleen voor bordspellen maar voor heel veel soorten artikelen, projecten, diensten, goede doelen enz.
 

Hoe werkt Kickstarter dan?

Op Kickstarter maak je een account aan welke je aan een betaalwijze koppelt. In de meeste gevallen zal dat Paypal of Creditcard zijn. Na het inloggen kun projecten zoeken, je kunt filteren, favorieten selecteren en het belangrijkst natuurlijk een project backen. “Backen” betekent dat je eigenlijk niks anders dan aangeven dat je wilt deelnemen. Dit is ook een belangrijk verschil met bijvoorbeeld een webshop. Zolang het project loopt, vaak 2-4 weken, hoef je niet te betalen. Dat is bijvoorbeeld handig als er na een week of twee een nog veel interessanter project beschikbaar komt. Sommige projecten proberen zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen de laten backen. Daarvoor krijg je dan bijvoorbeeld een early pledge optie met korting of je krijgt iets extra’s zoals een miniature, karakter of mini-uitbreiding. De “Pledge”  is wat je gebackt hebt. Je kan bijvoorbeeld zoals genoemd de “Early Pledge” backen of kiezen om voor een “Base Pledge” te gaan waar alleen het spel in zit of voor een “Ultimate Pledge” waar alles op en aan zit wat er ook maar te krijgen is. Elk bedrijf kiest zijn eigen opties en daarmee ook zijn eigen namen. Daarnaast kunnen ze kiezen voor een beperkte beschikbaarheid van een specifieke pledge in tijd of aantallen.

Hierna komt het belangrijkste en dat is het einde van het project. Het is aan te raden om tussentijds ook even te kijken hoe het er voor staat, maar zorg in ieder geval dat je een paar dagen voor het einde even kijkt of je het nog echt wil. Zodra de periode van zo’n 2-4 weken voorbij is wordt het project gesloten. Je kunt dan niet meer op Kickstarter backen of je pledge aanpassen. Als de kickstarter succesvol is wordt het bedrag dat bij je pledge hoort afgeschreven door Kickstarter. Belangrijk is dus om te weten dat als het project niet haar minimale doelen heeft gehaald, je dus ook niet hoeft te betalen. Het project gaat dan dus niet door en het kost jouw ook geen geld. Dan breekt vaak een lange tijd van wachten. Je kunt er voor kiezen om gewoon te wachten of om juist intensief updates te volgen. Voor de meeste projecten duurt het daarna ongeveer een jaar voordat je bordspel binnen hebt. Deze tijd wordt gebruikt om het spel verder te ontwikkelen, te optimaliseren, te produceren en te verzenden. Afhankelijk van hoever het spel al is ontwikkelt voordat het project op Kickstarter komt kost dit meer of minder tijd. Ik heb zelf projecten gebackt die tot wel 2-3 jaar de tijd nodig hebben voordat ik het in huis heb. Dit wordt soms opgelost door een 2-wave optie te geven. Dit betekent dat je het basisspel zo snel mogelijk krijgt, vaak na ongeveer een jaar en dat vervolgens alle uitbreidingen en add-ons later komen. Hiervoor betaal je dan dus ook extra verzendkosten.

Tussen Kickstarter en het uitleveren van het spel zit nog één hele belangrijke stap. Dit is de “Pledge-manager”, de tool waarmee je achteraf je pledge definitief moet maken. Je kunt in deze tool je pledge ook aanpassen mits je naar een hoger level gaat. Het is niet mogelijk om hier nog te annuleren bijvoorbeeld. Dat je weet dat de pledge-manager later komt kun je bijvoorbeeld wel gebruiken tijden het backen. Je kiest dan de goedkoopste pledge, soms maar 1 dollar, en kijkt laten in de pledge-manager wel of je er nog wat mee doet. Let wel op, niet alle 1 dollar pledge-levels geven toegang tot de pledge manager. Soms is het ook gewoon om de uitgever mentaal te steunen en te laten zien dat je enthousiast bent maar deze keer het spel niet koopt. Let daar dus goed op als je op Kickstarter je pledge kiest. Naast de keuze voor je definitieve pledge worden in de pledge-manager ook de verzendkosten en belastingen berekend. Die moet je dus altijd dan nog betalen, welke pledge je ook hebt gekozen. De info staat vaak al wel op de kickstarter pagina. Het verschilt heel erg van project tot project hoe lang de pledge manager online blijft. Soms is dit nog tot enkele weken voor de afronding van het spel, soms is het heel kort zodat de uitgever weet wat er moet gebeuren. Na het invullen van de pledge manager is het wachten, wachten, en nog meer wachten. Tijdens dit wachten kun je wel een hoop doen, daar sluit ik deze blog mee af.
 

Waar moet je op letten?

Er zijn een aantal zaken waar je goed op moet letten als je die fantastische Kickstarter wil backen. De eerste hebben we hiervoor al kort benoemd, de verzendkosten en belastingen. Afhankelijk van het project kunnen de verzendkosten en belastingen flink oplopen. Er zijn projecten waar bekend waar het spel net zoveel kost als de verzendkosten en belasting samen. In principe kun je er vanuit gaan dat dit de kosten zijn die de uitgever ook heeft. Sommige uitgever kiezen alleen voor het verwachte minimale bedrag en nemen het risico voor de extra kosten zelf, anderen kiezen ervoor om nu al afspraken te maken en dan dus vaak een iets hoger bedrag te rekenen. In deze tijd zijn de verzendkosten gewoon hoog. Let er dus tijdens het backen op hoeveel je straks in de pledge-manager nog moet betalen.

Wel is er een tweede punt om aandacht voor te hebben. Ik zie het niet altijd terug maar meestal wordt ergens in de Kickstarter vermeld hoe de distributie plaatsvind. Vooral bij de middelgrote projecten interessant. Sommige kiezen er zelfs voor om de badge “EU-friendly” duidelijk te vermelden. Er zijn eigenlijk twee opties. Optie één is dat het spel ergens op de wereld, vaak de productielocatie in China maar soms ook gewoon vanuit de uitgever wordt verstuurd. Dit betekent dat jouw pakket nog door de douane komt. Het is jouw pakket en jij moet in dat geval dus de importkosten betalen. Op bordspellen zitten in principe geen importkosten, maar wel verwerkingskosten. Daarbij loop je het risico dat ook de BTW in rekening wordt gebracht ondanks dat die al betaald is. Om deze reden kiezen de meeste uitgevers voor een fullfillment center. Die doen niks anders dan binnen een regio waar goederen vrij verzonden mogen worden de spellen verspreiden. Ze ontvangen alle spellen voor die regio, verpakken jouw spullen in een pakketje en versturen dat naar jouw. Hierdoor krijg je soms een mail van een bedrijf waar je geen idee hebt wat het is tot je de mail leest en de naam van het spel terug ziet. Middels deze weg is je pakket dus al door de douane gegaan toen het van China naar het fullfillment center ging en hoeft dat dus niet meer onderweg naar jouw. Enige nadeel is dat de verwerking via een fullfillment center vaak wel een aantal weken duurt. Zo kan het zijn dat je vrienden het spel al hebben en jij nog een aantal weken moet wachten.

Op Kickstarter kun je zien wie het spel uitgeeft. Diegene heeft een account en je kunt de geschiedenis zien. Je kunt dus bijvoorbeeld zien wat dat bedrijf eerder heeft uitgegeven. Je kunt daarbij enig onderzoek doen naar hoe die projecten zijn verlopen en of je als backer goed op de hoogte wordt gehouden. Een nieuwe uitgever is natuurlijk altijd een iets groter risico dan een uitgever die al meerdere projecten heeft afgerond. Maar een groot verschil is het niet. Wat soms wel handig is om even goed naar te kijken is of er niet nog veel lopende projecten zijn. Natuurlijk helpt even googelen vaak ook. Uiteindelijk heb je nooit zekerheid, maar wellicht kan het twijfel wegnemen of voorkomt het toch dat je dat ene project met een kinderspel pas krijgt als je kinderen het huis uit gaan.
 

Kickstarter, wel of niet doen?

Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die iedereen zich afvraagt. Waarom zou ik een kickstarter backen? Heel veel vragen die je hierna zou kunnen stellen zijn belangrijk.

Wat levert het je op? Is de eerst belangrijke. Dat gaat niet per se om het spel of je dat het geld waard vindt, maar vooral om de extra’s en hoeveel waarde je daar aan hecht. Dat je het eerder hebt is voor sommige mensen ook iets waarvoor ze geld over hebben. De prijs van de Kickstarter kan ook mee wegen. Als we even op deze punten los ingaan.

De hoeveelheid content bij een Kickstarter is vaak mee dan bij een gewone versie, die wordt ook wel “retail-versie” genoemd. Als je houd van veel content dan zijn sommige projecten echt waardevol om te backen. Zo back ik alle projecten van Everdell al vanaf de eerste uitgave tot de laatste die ik hoop binnenkort te ontvangen. De extra content is niet voor alle spellen en iedereen even interessant. Soms bestaat deze bijvoorbeeld uit een vijfde spelers optie, niet echt interessant als je altijd met 2 of 3 speelt. Er zijn twee manier waarop extra content te verkrijgen is. Voor sommige spellen krijg je bij de kickstarter gewoon extra content, vaak geldt hoe succesvoller de kickstarter hoe meer content. Daarnaast kun je vaak kiezen voor een hogere pledgemanager met extra kickstarter content. Dit kan bij sommige projecten flink oplopen. Het is geen uitzondering dat de Standard pledge zo’n 50 dollar is en de duurste pledge rond de 200 dollar uitkomt. In zo’n geval ga ik bijna altijd voor de goedkoopste, tenslotte blijft het hetzelfde spel. Extra content is leuk, maar zoals ik in de blog over uitbreidingen ook al schreef, meestal is een extra spel toch leuker.

Dan het eerder ontvangen. Vaak wordt er voor de Kickstarter een losse productierun gedaan. Als die run gedaan is wordt die naar alle backers gestuurd. De reserves daar gelaten zijn de spellen dan gewoon op en moet je wachten op de volgende productierun. Als de Kickstarter met veel luxere content en bijvoorbeeld een afwijkende doos komt is dit nagenoeg altijd het geval. Het wordt spannender als de kickstarter nagenoeg hetzelfde is als de te verwachten gewone uitgave. Als het dan gaat om een bestaande uitgever is de kans groot dat de kickstarter tegelijk zal aankomen bij jou als dat het spel bij je favoriete spellenwinkel ligt. Die laatste heeft in meeste gevallen dan wel de gewone versie zonder extra’s. Er zijn zelfs projecten waar de kickstarter pas bij backers aan kwam toen het spel al weken in de winkel lag. Overschat dit voordeel dus niet.

Een hele goede reden om het wel te doen is als het een kickstarter only project is. Een aantal uitgevers geeft spellen alleen uit op kickstarter en doet geen retailversies. Sommige geven het spel dan ook daadwerkelijk alleen op kickstarter uit. Bij de meeste geldt dat het mogelijk is om daarna een licentie te komen waardoor een andere uitgever het alsnog uitbrengt. Maar hier gaat in de meeste gevallen veel tijd overheen.

Een hele goede reden om het niet te doen is de prijs en beschikbaarheid. Als eerste de prijs. Vaak krijg je korting op het spel op kickstarter. Dit kan natuurlijk goed omdat het niet via een groothandel naar een winkel naar jou toe moet. Het valt alleen in veel gevallen best wel tegen wat het spel kost als alle verzendkosten en belastingen er vervolgens bij komen. De weg die jouw kickstarter project aflegt is dan wellicht efficiënter, maar niet per sé goedkoper.

De beschikbaarheid hangt nauw samen met de vorige twee punten. Met name van grotere projecten zie je tegenwoordig vaak de “late-pledge”. Die staat vaak op een losse website, de website van de uitgever of op de website waar ook de pledge-manager te vinden is. Dit betekent, no hurry, je kun nog meedoen tot vlak voordat alles verzonden wordt. Vaak tegen dezelfde bedragen of een zeer gering hoger bedrag. Helaas is tijdens het lopen van de kickstarter die vaak weinig info over. Je bent dan dus afhankelijk van indirecte informatie zoals kijken naar het vorige project of even op de website van de uitgever kijken. Grotere projecten hebben ook vaak een “retail-pledge” welke niet te verwarren is met de retail-uitgave. De retailpledge is een speciale pledge voor winkels. Grote kans dus dat jouw lokale winkel of één van je favoriete webshops zoals wij deze kickstarter ook zal gaan verkopen op het moment dat deze uitkomt of kort daarna. Vaak worden namelijk eerst de gewone backers voorzien van hun spellen en dan pas de winkels. Let wel goed op, de retail-pledge bevat niet altijd alle extra’s. De prijs die je in de winkel zal betalen, zal waarschijnlijk lager liggen dan wat je zou betalen als je het spel zelf backt. Soms zul je zien dat winkels zelf groter hebben ingeslagen door gebruik te maken van de gewone pledge-levels. Dit resulteert er dus wel in dat de prijs eerder hoger dan lager ligt dan op Kickstarter.

Een hele kleine noot hier over de taal. Nagenoeg alle spellen op Kickstarter worden uitgegeven in het Engels en er zijn nauwelijks spellen waar een Nederlandse Kickstarterversie van beschikbaar is. Dus wil je Nederlands dan ga je weinig voldoening krijgen. Daarbij is het zo dat als er wel een Nederlandse versie beschikbaar is dit hoogstwaarschijnlijk gepaard gaat met een Nederlandse gewone versie die je ook gewoon later in de winkel kan kopen. De meest voorkomende uitzondering hierop is als het spel taalonafhankelijk is en de handleiding in het Nederlands beschikbaar is.

Kortom raad ik dus aan om je vooral spellen te backen die daarna moeilijk te krijgen zijn met veel extra’s die jij waardevol vindt. Voor de overige spellen zou ik gewoon lekker wachten en deze kopen zodra ze, vaak goedkoper, als retail-versie uitkomen.

Welk risico loop je als je bordspellen op Kickstarter koopt?

Dit is een belangrijk maar vrij kort. Wel een vraag waar veel mensen mee rondlopen. Het korte antwoord is vrij weinig. Kickstarter doet ook andere projecten dan bordspellen, daar liggen de risicoprofielen veel hoger. Bordspellen produceren is vrij overzichtelijk en stuurbaar en daardoor is het risico beperkt. Er zijn voldoende wegen om tegenvallende kosten op te vangen of dingen op een andere of goedkopere manier te doen. Hoewel ik dit zelden zie gebeuren. Ook de projecten die uiteindelijk nooit uitgegeven worden zijn zo minimaal dat ik niet eens eentje op kan noemen. Zelfs in de tijd dat de transportkosten gigantisch gestegen zijn hebben uitgevers oplossingen gevonden dit op te vangen. Het risico dat overblijft is eigenlijk vooral tijd. Vertraging is het voor sommige kickstarters al bijna niet meer te noemen. Ga er beter niet vanuit dat de verwachtte datum iets zegt over wanneer je het krijgt, het zegt meer over het stadium van het project en de inschatting van de uitgever.

Blijft er eigenlijk één echt risico over en dat is dat na het uitpakken en het spelen het spel gewoon heel erg stom blijkt. In dat gevoel moet je hopen dat dit iets persoonlijks is en dan wordt er vaak nog een prima prijs voor betaald. Heel soms gebeurd het dat bepaalde kickstarter overal te koop zijn doordat iedereen het vindt tegenvallen. Dan is er maar één ding wat ik kan zeggen….dat is het risico.
 

Wachten, wachten, wachten…..

Het is natuurlijk leuk dat je nu zo’n mooi spel hebt gebackt, in de pledge manager besloten om wellicht voor de nog iets uitgebreidere versie te gaan. Maar wachten blijft een belangrijk onderdeel. Hoe kom je deze tijd door?

Tijdens het lopen van een project worden updates gestuurd, gebruik dit om meer te weten te komen en op de hoogte te blijven. Je weet dan als het project vertraging heeft of als er bijvoorbeeld na het testen iets is veranderd. Soms wordt zelfs om input gevraagd. Je leert het spel op deze manier ook alvast kennen.

Kijk de filmpjes op kickstarter nog eens of lees de beschrijving door. Daarvan gaat het spel leven. Gedurende de looptijd komen er vaak steeds meer filmpjes beschikbaar op verschillende kanalen van bijvoorbeeld het plaatsten of unboxen van een pre-productieversie. In het laatste stadium komt soms zelfs de handleiding beschikbaar, dan kun er daar vast induiken. Zeker bij de grotere projecten handig om eerder te doen dan wanneer het binnen komt. Dan kun je dan direct spelen. In het allerlaatste stadium zul je zien dat een aantal reviewers het spel eerder hebben ontvangen of direct na ontvangst als een playthrough hebben gemaakt. Ook dit is leuk om te kijken om je alvast voor te bereiden.

Natuurlijk kun je ook op een andere manier deze tijd doorkomen, hoewel je daarvoor wel een aanloopje nodig hebt. Als je een beetje weet wat je wil en regelmatig een kickstarter project backt kun je er voor zorgen dat er dus ook regelmatig iets binnen komt. Dat betekent dat die ene waar je wat langer op moet wachten er ook zomaar ineens alweer is.

Wat doet Meeples met Kickstarters

“Binnen Meeples zijn we dagelijks bezig om kickstarters binnen ons magazijn te krijgen. Zodoende is Meeples in Europa één van de hardst groeiende kickstarter fulfillmentpartijen. Dit betekent dat Kickstarters zich bij ons aanmelden om voor hun het gehele logistieke proces op te pakken bij het verzenden van de kickstarter. Zo halen wij de voorraad bij ons binnen vanuit overal in de wereld, verpakken wij het en versturen wij het weer door naar klanten door heel Europa. Een voorbeeld van een recente kickstarter die wij verzonden hebben is Passenger van Joost Das. Een aantal leuke projecten die eraan komen zijn: Theme Park Mania, Alpenglow, Aldarra en nog veel meer. Benieuwd hoe zo’n project bij ons binnen komt? Bekijk dan het onderstaande instagram filmplje. Benieuwd naar hoe we dit precies doen? Stuur mij dan een mail op floris@meeples.nl.” Floris, Mede-eigenaar van Meeples.

Afsluiting

Zelf ben ik dus enorm fan van Kickstarter en back ik regelmatig een project. Ik ben wel zeer selectief. Ik zoek projecten die me heel erg aanspreken, waarvan ik verwacht dat die niet in retail uit zullen komen. Dit zijn over het algemeen grotere zwaardere spellen met veel unieke content met een stevig thema. Eén van de spellen waar ik echt met smart op zit te wachten is Etherfields van Awaken Realms.

En dan natuurlijk het allerbelangrijkste. Welke Kickstarter kun je op zeer korte termijn bij ons verwachten. Dat is……..
…… My Father’s Work van Renegade Game Studio. Wil je meer over My Father’s Work weten dan raden we je aan om de Kickstartpagina te bezoeken of onderstaand filmpje te kijken.  

Bestel My Father’s Work hier.

Wil jij ons iets laten weten over jouw favoriete Kickstartproject waar je op zit te wachten? Of heb je nog tips of vragen voor ons? Laat hieronder dan een berichtje achter.

  

GA TERUG

Laat een reactie achter

Winkelwagen
De waardering van www.meeplesbordspellen.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 9.3/10 gebaseerd op 353 reviews.
nl_NL